Nedsynkning og tyngdefornemmelse

Briks i kliniklokale
Mange kvinder vil med alder og efter fødsler få en grad af nedsynkning og tyngdefornemmelse (descensus) i underlivet herunder af livmoder, blære eller tarm. Nogle vil have tydelige symptomer i form af tyngdefornemmelse, ubehag eller smerter, andre mærker det ikke. Man mener, at 50 % af kvinder over 40 år har en grad af nedsynkning.

Årsager

Tyngdefornemmelsen opstår når støttestrukturerne, det vil sige muskler, sener og bindevæv i vores underliv, svækkes eller går i stykker. Dette skyldes oftest graviditet, fødsler, tungt arbejde, overvægt, kronisk hoste eller kronisk forstoppelse ligesom alder og hormonstatus har en klar betydning. Nedsynkning eller descensus er ikke farligt, men kan for en del kvinder opleves rigtig ubehageligt.

Symptomer

De hyppigste symptomer er tyngdefornemmelse, følelse af at noget i underlivet sidder forkert, eller falder ud. Ved nedsynkning af blære eller tarm oplever mange ligeledes påvirket vandladning eller tarmtømning. De fleste vil være mest generet sidst på dagen og især, hvis de har stået, gået eller løftet meget, hvor underlivet naturligvis belastes mere. Symptomerne forværres ofte ved periode med forkølelse/hoste eller ved forstoppelse. Herudover vil en del være generet i forbindelse med samleje i form af ubehag, smerter, eller nedsat følsomhed i skeden

Behandling af nedsynkning og tyngdefornemmelse
Fuldstændig som med inkontinens er tyngdefornemmelse og nedsynkning i underlivet ikke noget man skal leve med!!

Behandling af nedsynkning i underlivet vil i første omgang handle om at nedsætte symptomerne og forhindre forværring af din nedsynkning. Individuelt tilpasset bækkenbundstræning vil kunne hjælpe dig med at optimere muskelstøtten i underlivet og begrænse belastningen i aktiviteter, som laver pres ned mod bækkenbund og underliv. Hos kvinder efter overgangsalderen kan lokalt virkende østrogen behandling komme på tale i forhold til optimering af slimhinderne og dermed også støtten generelt i underlivet. Forstoppelse, tunge løft og overvægt skal man ligeledes være opmærksom på.

En del kvinder med nedsynkning er godt hjulpet med et støttepessar, en slags ring, som sættes op i skeden med henblik på støtte af underlivets organer. Operation kan komme på tale hos dem som har betydelige gener, som er færdige med at få børn, og som ikke har oplevet effekt af øvrige behandlingstiltag.

Hos Aalborg Bækkenklinik kan vi hjælpe dig med undersøgelse, vurdering og individuelt tilpasset træning med henblik på at bedre dine gener.