Underlivssmerter

Kvinde med underlivssmerter

Underlivssmerter dækker over en bred vifte af diagnoser. Ofte er smerterne kombineret med seksuel dysfunktion.

Jeg ser i klinikken patienter med smerter ved samleje, bækkenbundsmyoser, vulvodyni, vaginisme, endometriose, interstitiel cystit, smerter efter underlivsoperationer, smerter som følge af anti-østrogenbehandling efter kræftforløb, arvævssmerter efter fødsel samt smerter ved vandladning eller afføring.

Nogen vil have en oplagt fysioterapeutisk behandlingsmulighed, hos andre vil det være de sekundære følger til diagnosen som behandlingen rettes mod, hvorved generne ved den primære diagnose kan mindskes.

Behandling vil altid vurderes individuelt ud fra symptomer, årsager og fund ved undersøgelse. Behandling som bruges i relation til smerter i underlivet vil blandt andet være afspænding sv.t. bækken- og bækkenbundsmuskler, manuel behandling af muskler/bindevæv, udspændingsøvelser, dilatorer, dynamisk muskeltræning evt med EMG biofeedback, samt instruktion i generel styrke- og udholdenhedstræning.

Smerter ved samleje

Graviditet og fødsel har stor indflydelse på lysten og evnen til samleje. Kroppen føles anderledes og reagerer anderledes. Rent fysisk vil arvæv efter bristninger, ændret hormonpåvirkning på skeden slimhinde, ømhed i underliv og/eller bækken kunne gøre et samleje meget smertefuldt.

Behandling af arvæv, rådgivning om hjælpemidler samt hjælp til superviseret bækkenbundstræning kan være nogle af redskaberne til at opnå et velfungerende sexliv i en ny familie.