Inkontinens for luft eller afføring

8. sep 2021 | Nyheder

Analinkontinens

Vidste du at ca 8% af den voksne befolkning lever med analinkontinens, det vil sige problemer med at holde på luft eller afføring?
Anal inkontinens er voldsomt tabubelagt, men faktisk mere almindelig end de fleste tror. En del af dem der har problemer med at holde på urin, vil også opleve en grad af anal inkontinens.
Mennesker der lever med analinkontinens vil ofte trække sig i mange sammenhænge, hvilket påvirker deres livskvalitet voldsomt i negativ retning. Det vil være svært at deltage i træningsaktiviteter eller sociale arrangementer, hvis man konstant har frygt for ufrivillig afføring eller luftafgang. Seksualiteten og selvfølelse vil hos langt de fleste være betydeligt påvirket også.

Analinkontinens skal vil turde tale om. Både fordi det har så store konsekvenser for de mennesker som lever med det. Men mest af alt fordi det i langt de fleste tilfælde kan afhjælpes og behandles.
Undersøgelser viser at en del fagpersoner i sundhedssystemet har svært ved at tale med deres patienter om f.eks inkontinens. Tabu er skidt, men dobbelttabu er meget værre! Er du ansat i sundhedssystemet så husk i mødet med patienterne også at få spurgt til evt vandladnings- eller afføringsgener. Hvis vi åbner samtalen omkring det, vil vi lette byrden for rigtig mange mennesker.

Symptomer og årsager

Analinkontinens kan vise sig som problemer med at holde på luft eller afføring. En del oplever desuden sivende inkontinens for tynd afføring eller spor af afføring i underbukserne efter toiletbesøg. Tømning af tarmen kan for nogen også være en del af problemet.
Der kan være mange årsager til analinkontinens. Større bristninger i forbindelse med fødsler, kan medføre problemer med at holde på luft og afføring.  Men også tarmsygdomme, operationer i tarm/underliv, stråleskader, spændinger etc kan medføre problemer.

Behandling

Ud over målrettet bækkenbundstræning, kan rådgivning om tarmregulering, livsstilsændringer samt hensigtsmæssige toiletvaner være relevant. I nogle tilfælde kan det være aktuelt med hjælpemidler eller evt operation.
Søg hjælp og rådgivning hos din læge eller hos specialuddannet fysioterapeut, hvis du har problemer med analinkontinens.